اگرچه افراد دارای زانو درد همواره از سوی پزشکان ترغیب به انجام فعالیتهای ورزشی, جهت تقویت عضلات مفضل زانو و کاهش فشارهای وارده بروی زانو و در نتیجه کاهش درد می شوند, اما یکی از مشکلات اساسی این افراد عدم آشنایی با حرکات ورزشی مرتبط با زانو درد و در نتیجه لوازم ورزشی مورد نیاز آن می باشد.

عموما ورزشهای مرتبط با زانو درد به سه دسته ورزشهای حرکتی جهت پیشگیری از خشک شدن مفصل زانو, ورزشهای بدنسازی جهت تقویت عضلات زانو و تمرینات حس عمقی جهت بهبود تعادل حرکتی زانو تقسیم می شود, که برای تقویت هر یک از این حالتها تمرینات و لوازم خاصی مورد نیاز می باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا با توجه به تجربه گروه برنا اسپرت در زمینه حرکات اصلاحی و لوازم ورزشی به معرفی لوازم (وسایل) ورزشی مورد نیاز جهت تمرین زانو بپردازیم. البته ممکن است که شما بتوانید به این لیست مواردی نیز بتوانید اضافه کنید, که خوشحال میشویم در بخش نظرات آنرا با ما در میان بگذارید. همچنین شما محبور نیستید که تمامی این لوازم را یکجا تهیه کنید, بلکه بسته به نوع تمریناتی که پزشک فیزیوتراپ به شما می دهد و هدف از تمرینات آن, می توانید فقط یک یا دو و یا سه تا از این لوازم را تهیه کنید.

1- کش پیلاتس حلقه ای (کش مینی لوپ)

کش مینی لوپ یکی از پرکاربرد ترین لوازم ورزشی برای افراد با زانو درد می باشد. اینگونه از کش های بدنسازی از جنس لاتکس و بصورت یک حلقه دایره ای شکل می باشند و معمولا محیطی بین 60 تا 70 سانتیمتر دارند. از کش مینی لوپ برای تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ بمنظور کاهش فشار از روی مفصل زانو استفاده می شود. اینگونه از کش های بدنسازی بصورت تکی و یا بسته های سه عددی و یا بیشتر در مقاومتهای مختلف در فروشگاه برنا اسپرت در دسترس می باشد که جهت مشاهده آنها می توانید اینجا را کلیک نمائید.

قیمت کش پیلاتس و مینی لوپ

مشاهده قیمت کش مینی لوپ

2- کش پیلاتس 2 متری

کش پیلاتس 2 متری و دربعضی موارد با طول کمتر یا بیشتر نیز یکی از کش های بدنسازی پرکاربرد می باشد. اینگونه از کش ها دارای عرض 15 سانتیمتر می باشند و از جنس لاتکس ساخته شده اند. برعکس کش مینی لوپ که بصورت یک حلقه دایره ای می باشد, دو انتهای این کش ها باز می باشد. اگرچه کش پیلاتس 2 متری بطور تخصصی برای پا نمی باشد ولی در صورت در دسترس نبودن کش مینی لوپ می توانید از این کش ها استفاده نمائید و با گره زدن دو انتهای آن می توانید آنرا تبدیل به کش حلقه ای کنید.

قیمت کش پیلاتس و مینی لوپ

مشاهده قیمت کش پیلاتس 2 متری

3- کش پاورباند

کش های پاورباند گونه دیگری از کش های بدنسازی می باشند که مانند کش مینی لوپ بصورت یک حلقه دایراه ای می باشند, ولی محیط آن 208 سانتیمتر می باشد و معمولا در قدرتهای بیشتری از کش مینی لوپ ساخته می شوند. این گونه از کش ها بگونه ای ساخته شده اند که هم برای تمرینات بالاتنه مانند سر شانه و سینه و هم پایین تنه مناسب می باشد و تنوع انجام حرکات ورزشی با اینگونه از کش ها بسیار زیاد می باشد. جهت مشاهده نمونه برنامه تمرینی زانو با کش پاورباند لطفا اینجا را کلیک نمائید. لازم بذکر است که کش پاورباند دارای قیمت بیشتری نسبت به دو مدل کش بالا می باشد.

ورزش زانو با کش پاورباند

مشاهده قیمت کش پاورباند

4- وزنه پا

یکی دیگر از وسایل ورزشی مناسب بدنسازی برای زانوهای آسیب دیده وزنه پا می باشد. این وزنه ها مانند یک قوزک بند به دور قوزک پا بسته می شوند و در وزنهای مختلفی از سبک تا سنگین وجود دارند. از این وزنها همانند کش مینی لوپ برای تقویت عضلات مفصل زانو استفاده می شود, با این تفاوت که در بعضی از مدلهای وزنه پا شما می توانید آنها را به پای خود ببندید و در آب راه روید که البته این ها مدلهای گرانتری می باشند.

مشاهده قیمت وزنه پا

5- توپ جیم بال (توپ با قطر بزرگ)

پس از معرفی 4 وسیله ورزشی مناسب برای تقویت و بدنسازی زانو, می رسیم به توپ جیم بال که با نامهای دیگری نظیر توپ ایروبیک و یا توپ سوئیس بال نیز فراخوانده می شود. اینگونه از توپها یک توپ ورزشی با قطر بیشتر از توپهای معمول می باشد و معمولا در قطر 65 سانتیمتر تا 95 سانتیمتر موجود می باشند. از این توپها برای تمرینات بازه حرکتی و تعادلی برا تقویت حس حرکتی و عمقی مفصل زانو استفاده می شود تا مانع از خشک شدن زانو و عدم تعادل آن شود. اینگونه از توپها در دو مدل ساده و خاردار وجود دارند که حالت خاردار آن برای تحریک عضلانی و ماساژوری مناسب می باشد. جهت مشاهده تمرینات ورزشی مناسب زانو درد با توپ جیم بال می توانید اینجا را کلیک کنید.

ورزش زانو با توپ جیم بال

مشاهده قیمت توپ جیم بال

6- توپ پیلاتس (توپ با قطر 25 سانتیمتر)

توپ پیلاتس برعکس توپ جیم بال دارای قطر کمتری می باشد ولی ساختاری مشابه آن را دارد. توپ پیلاتس بیشتر برای تمرینات بازه حرکتی و پیشگیری از خشک شدن مفصل زانو مورد استفاده قرار می گیرد. البته لازم بذکر است تنوع حرکتی توپ پیلاتس از توپ جیم بال کمتر است اما وزن کمتر و قابلیت جابجایی آسان آن از جمله مزیتهای این توپها بشمار می رود.

مشاهده قیمت توپ پیلاتس

7- مت یوگا یا همان زیرانداز ورزشی

مت یوگا بعنوان یک زیرانداز ورزشی و جهت جلوگیری از تماس مستقیم بدن با زمین مورد استفاده قرار می گیرد. مت یوگا که در انواع مختلفی از قبیل رولی, تاشو و حوله ای وجود دارد از مواد طبیعی و مصنوعی مانند EVA ساخته می شود و دارای طول 173 سانتیمتر و عرض 61 سانتیمتر می باشد. استفاده از مت یوگا از یک جهت جنبه بهداشتی دارد و از طرف دیگر باعث می شود تا یک محدوده تمرین مشخصی را برای شما تنظیم نماید تا حین تمرین از این محدوده خارج نشوید. پیشنهاد می شود که اگر بصورت فردی و یا گروهی تمرین می کنید یک عدد مت یوگا برای خود تهیه نمائید. اهمیت مت یوگا در ورزش مخصوصا پس از اپیدمی کرونا بیشتر از گذشته خود را نشان می دهد.

مت یوگا در تمرینات زانو

مشاهده قیمت مت یوگا

8- فوم رولر

فوم رولر همانگونه که از نام آن بر می آید یک استوانه ساخته شده از جنس فوم می باشد. قطر فوم رولرها عمدتا بین 14 تا 15 سانتیمتر می باشد که البته در قطرهای بزرگتر نیز وجود دارند. این استوانه ها در طولهای مختلفی از 30 سانتیمتر به بالا وجود دارند و سطح آنها معمولا یا مسطح می باشد و یا دندانه دندانه. همچنین سطح این فوم رولرها در سختی های مختلفی از نرم تا سفت موجود می باشد. عمدتا اگر درد زانو ناشی از سفت شدن عضلات همسترینگ و چهار سر ران باشد تمرین با فوم رولر دندانه دندانه بسیار می تواند در نرم کردن عضلات و کاهش فشار از روی مفصل زانو کمک کند. 

فوم رولر برای تمرینات زانو

مشاهده قیمت فوم رولر

9- حوله ورزشی

یکی از تجهیزات جانبی و کمکی برای تمرینات زانوهای آسیب دیده استفاده از حوله ورزشی می باشد. حوله ورزشی علاوه بر خشک کردن عرق بدن در زمان تعریق بعنوان یک وسیله جانبی در تمرینات بازه حرکتی بمنظور پیشگیری از خشک شده مفصل زانو استفاده می شود. برای زانوهایی که خیلی حساس و آسیب دیده می باشند حوله بعنوان یک کمک ابزار جهت کمک به حرکت دادن پا در تمرینات مختلف ورزشی استفاده می شود.

حوله ورزشی برای زانو

مشاهده قیمت حوله ورزشی

10- قمقمه آب

 قمقمه آب یا همان بطری آب آخرین و البته اختیاری ترین وسیله ورزشی می باشد که در اینجا به شما پیشنهاد می کنیم. عموما در یک جلسه تمرینی یک ساعته که میزان آب بدن کاهش میابد قرار دادن یک بطری آب در کنار خود خالی از لطف نمی باشد, مخصوصا اگر این جلسه تمرینی بصورت گروهی و در یک باشگاه ورزشی در حال انجام باشد.

قمقمه آب

 

مشاهده قیمت قمقمه آب

هدف از تهیه این مقاله, آشنایی شما با وسایلی که ممکن است جهت مقابله و درمان زانو آسیب دیده به آنها نیاز داشته باشید بوده است, تا بتواند به شما یک دید کلی در ارتباط با کارایی هر یک از این وسایل در تمرینات مناسب زانو درد بدهد. در پایان از شما دعوت می کنیم که جهت مشاهده لیست قیمت هر یک از این محصولات به فروشگاه برنا اسپرت مراجعه نماید و با دنبال کردن صفحه ما در اینستاگرام از ما حمایت کنید.

تهیه کننده: فروشگاه لوازم ورزشی برنا اسپرت