یکی از مهمترین عواملی که مانع از پیشرفت و باعث دلزدگی شما در دویدن می شود, عدم تنوع در فعالیت ورزشی و تکراری شدن دویدن در میان مدت و دراز مدت می باشد. از اینرو, قویا توصیه می شود که تمرینات جانبی مانند کار با وزنه, دوچرخه سواری و شنا را در برنامه تمرینی خود قرار دهید تا پیشرفت را در دویدن خود مشاهده کنید.

تمرینات مکمل برای دویدن

همچنین عدم انجام تمرینات جانبی و دویدنهای پی در پی بدون در نظر گرفتن روزهای استراحت بین آن باعث بروز آسیبهای ناشی از استعمال مفرط (دویدن زیاد) مانند آسیب پای دونده می شود. برای پیشگیری از بروز این مشکلات و مشاهده روند پیشرفت خود و عدم دلزدگی شما از دویدن, انجام فعالیتهای جانبی زیر را به شما توصیه می کنیم. اگر در هفته دو یا سه مرتبه دویدن در برنامه خود دارید, سعی کنید در روزهای دیگر فعالیتهای زیر را در برنامه ورزشی خود بگنجانید. در ادامه به معرفی چهار مورد از فعالیتهایی که می توانید در برنامه دویدن خود بگنجانید می پردازیم. اگرچه ممکن است برنامه های دیگری وجود داشته باشد ولی در اینجا به ذکر همین چهار مورد بسنده می کنیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل چگونه شروع به دویدن کنیم؟ بخش چهارم- آموزش صحیح دویدن

1- تمرینات بدنسازی: تمرین با وزنه و یا کش ورزشی جهت تقویت عضلات بالاتنه و پایین تنه تا حد زیادی باعث بهبود سطح کیفی دویدن شما می شود. تمرینات بدنسازی علاوه بر تقویت عضلات چهار سر ران و همسترینگ,  باعث افزایش سایز عضلات و در نتیجه اکسیژن رسانی بهتر در زمان دویدن می شود.

2- دوچرخه سواری: دوچرخه سواری مستلزم داشتن یک دوچرخه می باشد که این خود هزینه بر می باشد. در نتیجه اگر دسترسی به دوچرخه دارید, سعی کنید هفته ای یک روز دوچرخه سواری را در برنامه خود قرار دهید.

3- شرکت در مسابقات محلی و منطقه ای باعث می شود که دویدن شما هدفمند و باعث ایجاد انگیزه شود.

4- شنا کردن: هفته ای یک مرتبه استخر باعث بهبود حس عمقی شما و کاهش فشار از روی مفصل قوزک و زانو می شود. لذا توصیه می شود شنا را در برنامه خود بگنجانید.

در پایان توصیه می شود جهت اطلاع از برنامه فعالیتهای ورزشی و جدیدترین محصولات ورزشی و فیلم های آموزشی صفحه اینستاگرام ما را (bornasportshop) دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل چگونه شروع به دویدن کنیم؟ بخش نهم (پایانی): آشنایی با مسابقات دو

تهیه کننده: فروشگاه لوازم ورزشی برنا اسپرت