اگر علاقه مند به وزنه زدن می باشید و بطور پیوسته باشگاه می روید بدون شک به یک دستکش بدنسازی جهت افرایش راندمان در زمان تمرین و پیشگیری از پینه زدن دستان نیاز خواهید داشت. در ادامه این مقاله به معرفی مزایای استفاده از دستکش بدنسازی در زمان تمرین می پردازیم.

دستکش های بدنسازی که به دستکش تمرین نیز نامیده می شود, به آندسته از دستکش ها گفته می شود که معمولا قسمت بالای انگشتان آن بریده شده می باشد و معمولا از بند اول انگشت تا مچ دست را می پوشانند. البته در بعضی مدلهای آن, دستکش بدنسازی همراه با مچ بند می باشند تا در زمان کار با وزنهای سنگین بطور کامل مچ دست را محافظت کند. معمولا این دستکش ها بدلیل اینکه قسمت بالای انگشتان آن حذف شده است به نام دستکش نیمه نیز خوانده می شوند. اگرچه دستکش های بدنسازی از آنجائیکه از نام آنها بر می آید برای ورزش بدنسازی یا به اصطلاح فیتنس مورد استفاده قرار می گیرد, اما سایر رشته های ورزشی که کف دست بطور پیوسته در حال تماس با یک جسم سخت می باشد نیز از این دستکش های بدنسازی استفاده می کنند. از جمله این ورزشها می تواند به تی آر ایکس , دوچرخه سواری, بارفیکس زدن, وزنه برداری و غیره اشاره نمود.

دستکش بدنسازی

بطورکلی از دستکش بدنسازی برای چسبندگی بهتر وزنه با دست در زمان عرق کردن, پیشگیری از پینه زدن کف دست استفاده می شود. از جمله مزایای استفاده از دستکش بدنسازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- محافظت از انگشتان

برای افراد تازه کار, وزنه زدن باعث اعمال فشار بیشتر بروی انگشتانی که تا به حال وزنه نزدن می شود. این فشار مخصوصا در قسمت میانی کف دست و انگشتان چشمگیر می باشد. از جمله علائم آن می توان به درد و ورم و یا عدم توانایی در خم کردن انگشتان بعد از تمرینات پرفشار اشاره نمود. از اینرو استفاده از دستکش بدنسازی تا حد زیادی می تواند مانع از بروز چنین آسیب هایی شود.

2- پیشگیری از پینه زدن کف دست

به نقاط زمخت و زبری که بواسطه اصطکاک بین کف دست با وزنه و یا طناب ایجاد می شود پینه گفته می شود. اگرچه پینه های کف دست خطرناک نمی باشند, اما حضور پینه دست باعث کاهش راندمان ورزشکار و در نتیجه کاهش پیشرفت ورزشکار حین تمرینات می شود. دستکش بدنسازی بدلیل اینکه بصورت یک لایه نازک بین دست و وزنه عمل می کند باعث کاهش اصطکاک بین دست و وزنه, و در نتیجه مانع از پینه زدن کف دست می شود.

3- عدم استفاده از گچ یا پودر وزنه برداری در زمان تمرینات

از گچ و یا پودر وزنه برداری بیشتر برای چسبندگی بیشتر و کاهش تعریق دست استفاده می شود, که البته امروزه بیشتر در مسابقات رسمی وزنه بردای از پودر و یا گچ استفاده می شود. اما از آنجائیکه تمیز کردن پودرها از روی سطح باشگاهها بسیار مشکل می باشد, بسیاری از باشگاههای ورزشی استفاده از آنرا ممنوع کرده اند. از اینرو دستکش بدنسازی یا همان دستکش نیمه بهترین جایگزین برای پودرهای وزنه برداری در باشگاهها می باشد.

4- پیشگیری از افتادن وزنه در تمرینات پرفشار

با افزایش شدت تمرینات میزان تعریق بدن در زمان تمرینات افزایش میابد که در نتیجه احتمال سر خوردن وزنه از کف دست نیز افزایش میابد. استفاده از دستکش بدنسازی باعث جذب رطوب دست و در نتیجه مانع از لغزنده بودن وزنه و یا هالتر در زمان تمرینات می شود. لازم بذکر است, یکی از دلایلی که دستکش های بدنسازی را بصورت نیمه تولید می کنند اینست تا میزان گردش هوا در داخل دست را افزایش دهد, زیرا که دستکش های کامل بخودی خود با افزایش درجه حرارت باعث ایجاد تعریق در بدن می شوند.

5- افزاش پایداری در زمان تمرینات

دستکش های بدنسازی مخصوصا مدلهای مچ بند دار باعث افزایش پایداری دست و مچ دست در زمان وزنه زدن می شود. دستکش های بدنسازی بواسطه چسبندگی بالا باعث می شود که ورزشکار تمرکز خود را بروی نحوه اجرای تکنیک بگذارد و دیگر نگران گرفتن وزنه,سر  خوردن وزنه و یا پینه بستن دست نباشد.

در این مقاله سعی شد تا به بررسی اجمالی مزیتهای استفاده از دستکش های بدنسازی بپردازیم. حال اگر در استفاده کردن از دستکش بدنسازی تردید دارید, این مسئله کاملا به معیارهای شخصی شما در زمان تمرینات و اینکه حه اهدافی را در زمان تمرینات دنبال می کنید بستگی دارد. در انتها این نکته را یادآور می شویم که شما در فروشگاه برنا اسپرت می توانید انواع دستکش های بدنسازی مردانه و زنانه را با بهترین قیمت تهیه نمائید. همچنین, شما می توانید از طریق تلفن, صفحه اینستاگرام و یا در زیر همین مقاله ما را از نظرات سازنده خود بهره مند سازید.

تهیه کننده: فروشگاه لوازم ورزشی برنا اسپرت