از پیش از سالهای 3500 تا 4000 قبل از میلاد, مصریان باستان از طناب بمنظور افزایش سطح کیفیت زندگی خود استفاده می نمودند. آنها از این طنابها بمنظور کشیدن, حمل ونقل و بلند کردن اجسام, انسانها و سایر وسایل نقیله استفاده می نمودند.

اگرچه این کاربردها از زمانهای قدیم تا به امروز همچنان باقی مانده است, اما فقط در سالیان اخیر است که از طناب بطور هدفمند, بعنوان استفاده در فعالیتهای مختلف فیزیکی (ورزشی) , بمنظور افزایش سطح کیفیت زندگی روزانه و افزایش آمادگی جسمانی استفاده می شود. از اینرو, بیشتر افراد اطلاعات کافی در ارتباط با نحوه کار با این طنابها و مزایای کار با آن ندارند. اگرچه نمی توان فرد خاصی را بعنوان مبتکر و مبدع استفاده از طناب در فعالیتهای ورزشی نام برد, ولی براساس مطالب خارجی جان بروکفیلد (John Brookfield) اولین کسی است که بطور حرفه ای از طناب در برنامه های مختلف تمرینی استفاده کرده است. نکته کلیدی در ارتباط با موثر بودن این طنابها این است, که این طنابها هر دو دست را بطور مستقل و جداگانه به فعالیت وا می دارد و باعث از بین رفتن عدم تعادل قدرت و استقامت در هر دو دست می شود. 

در ادامه مطلب سعی برآنست که مزایای کار با طنابهای جنگی و مجموعه تمریناتی که می توان با این طنابها انجام داد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


1- مزایای کار با بتل روپها (طنابهای جنگی)


1-1 بهبود پاسخ فیزیولوژیکی بدن بواسطه اعمال نیروی دینامیکی دوگانه

تمرین با اینگونه از طنابها بدلیل اعمال یک نیروی دینامیکی دوگانه, که یکی ناشی از نیروی جاذبه و دیگری نیروی حاصل از حرکت موجی طناب می باشد, باعث بهبود پاسخ فیزیولوژیکی بدن می شود. بعبارت دیگر, بیشتر تجهیزات و حرکات ورزشی عمدتا فقط از نیروی جاذبه تجهیزات و ورزشکاران بعنوان بهبود فیزیولوژیکی بدن و سازگاری بدن با شرایط جدید فیزیکی استفاده می کنند, اما بتل روپها علاوه بر نیروی جاذبه و وزن ناشی از طناب, نیروی حاصل از حرکت موجی طناب را نیز بر بدن وارد می نماید.

1-2  کاهش آسیب دیدگی و بهبود نتایج

همین ماهیت ایجاد نیروی دینامیکی دوگانه توسط بتل روپها باعث سازگاری هر چه زودتر بدن با شرایط فیزیکی جدید می شود و چون میزان شدت تمرین توسط خود ورزشکار تنظیم می شود, لذا میزان آسیب دیدگی تا حد زیادی کاهش میابد. همچنین میزان شدت و قدرت انفجاری تمرین با استفاده از بتل روپها توسط خود ورزشکار قابل تنظیم می باشد که این مسئله می تواند باعث رشد تدریجی قدرت و استقامت ورزشکار بدون محدودیت شود. در صورتیکه اگر یک ورزشکار بعنوان مثال با دمبل بخواهد قدرت عضلانی خود را افزایش دهد, بطور تدریجی باید وزن دمبل مورد استفاده خود را افزایش دهد.

1-3 تقویت قسمتهای ضعیف بدن

بدلیل همین نیروی دینامیکی دوگانه ایجاد شده توسط بتل روپها, قسمتهای ضعیف بدن, مانند قابلیت بدست گرفتن اجسام توسط دست, شانه ها, قسمت تنه و لگن, رانها, زانوها, قوزک و ذهن, تقویت می شود. دقیقا مانند افزایش وزن بروی یک هالتر, هرچه ابعاد, سرعت و مدت زمان امواج ایجاد شده بروی بتل روپ توسط ورزشکار بیشتر باشد, نیروی ایجاد شده بروی طناب افزایش یافته که این مسئله باعث افزایش قابلیت بدست گیری اجسام در فعالیتهای مختلف می شود. در بعضی موارد جدید نیز از بتل روپها بعنوان فیزیوتراپی شانه های آسیب دیده استفاده می شود.

1-4  بهبود بازه حرکتی

از آنجائیکه افزایش و حفظ بازه حرکتی مفاصل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد, استفاده از بتل روپها بمقدار زیادی باعث افزایش بازه حرکتی شانه ها, قسمت تنه, ران, زانو و پا می شود. برای این منظور باید ابتدا با حرکات ملایم شروع کنید و سپس میزان شدت تمرین را افزایش دهید.

1-5  افزایش پایدرای بدن

بواسطه حرکت موجی و سینوسی طناب پایداری کل بدن در نتیجه تمرین با بتل روپها افزایش میابد. این مسئله باعث بهبود تعادل در انجام فعالیتهای مختلف روزانه مخصوصا در سالمندان می شود.


2- ابعاد استاندارد بتل روپها (طناب جنگی)


بتل روپها عموما در طولهای 9, 12 و 15 متری و در ضخامتهای 3.5 تا 5 سانتی موجود می باشند, اما انتخاب ابعاد طناب به دو فاکتور بستگی دارد, که یکی هدف تمرینی شما و دیگری مقدار فضای در دسترس ورزشکار می باشد. طنابهای ضخیم وزن بیشتری دارند, در حالیکه طنابهای بلندتر قابلیت حرکتی بیشتری دارند. همچنین طنابهای ضخیم تر احتیاج به دستان بزرگتر و قابلیت چنگ زنی بیشتری دارند. اگر بدنبال برنامه تمرینی انفجاری و با شدت زیاد می باشید, طناب با قطر 3.5 سانتیمتر توصیه می شود, زیرا این طنابها به راحتی در دست قرار می گیرند و به راحتی در برنامه تمرینی گنجانده می شوند. حال اگر بدنبال تمرین با شدت, بعنوان مثال پرس سینه می باشید, طناب با قطر 5 سانتیمتر توصیه می شود. طناب با قطر 5 سانتیمتر 35 درصد از طناب با قطر 3.5 بزرگتر می باشد و برای دستهای بزرگ جهت حفظ کنترل طناب مناسب می باشد.

از طرفی, طنابهای کوتاه تر به چالاکی طنابهای بلند تر نمی باشند ولی در عوض فضای کمتری را اشغال می کنند. چون طنابها از وسط توسط مهار به دو قسمت تقسیم می شوند, لذا حداقل به فضایی به اندازه نصف طول طناب نیاز دارید. بعنوان مثال برای طناب 15 متری حداقل به یک فضا با طول 7.5 متری نیاز دارید.


نمونه تمرینای که می توان با بتل روپ انجام داد


1- حرکت موجی دوبل

در این حرکت کافیست که دو انتهای بتل روپ را با دستان خود بگیرید, بگونه ایکه کف هر دو دست روبروی یکدیگر باشد. هر دو پا را به اندازه عرض شانه باز کنید و زانوهای خود را کمی خم کنید. سپس هر دو دست را بطور همزمان به سمت بالا و پایین ببرید, بگونه ایکه یک حرکت موجی در طول طناب ایجاد شود. هر چقدر طول موجها بیشتر و دامنه آن کمتر باشد نشان از افزایش شدت تمرین می باشد.

2- پاور اسلم (Power Slam)

در این حرکت پا را به اندازه عرض شانه باز کنید و دو انتهای طناب را با دستان خود بگیرید بگونه ایکه کف دستان روبه یکدیگر باشند. هر دو دست را به بالای سر ببرید و سپس با قدرت هر دو طناب را به سمت زمین هدایت کنید. در انتهای حرکت, پا باید به حالت نیمه اسکات در بیاید. مجددا به حالت اولیه بازگردید. هر چقدر سرعت انجام این تکنیک و طول موج طناب بیشتر باشد, نشان از فشار بالای تمرین دارد. 

تهیه کننده: گروه برنا اسپرت