مهم نیست اگر بازیکن حرفه‌ای هستید یا یک فوتبالیست تازه‌کار، کم سن و سال هستید یا بزرگ و باتجربه، به هرحال شما برای خرید یه جفت کفش فوتبال ایده‌آل به یک راهنمای خوب احتیاج دارید تا به شما کمک کند بهترین کفش فوتبال را ,بمنظور نشان دادن بهترین عملکرد خود در زمین, انتخاب کنید.

پیش از هرچیز لازم به ذکر است که کفش ‌های فوتبال یا اصطلاحا استوک و یا سالنی را براساس ویژگی های مختلفی دسته بندی و استفاده می‌کنند. ویژگی‌هایی مانند جنس رویه ، وزن کفش ، میزان سرعت، قدرت و کنترل ، حالت و شکل کلی پاهای شما و در نهایت مقدار بودجه باید در هنگام خرید مورد توجه قرار بگیرند.

ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم که کفش مناسبتان را بر اساس "نوع زمینی" که می‌خواهید در آن بازی کنید تشخیص دهید.

بر‌خلاف بسکتبال و سایر ورزش‌ها، فوتبال در درجه اول روی دو جنس سطح زمین بازی می‌شود. اولی چمن طبیعی است که در خاک کاشته شده است و دیگری چمن مصنوعی است که نوع تقلیدی از چمن طبیعی است و به صورت موکت روی زمین پهن می‌شود و کاملا زمین را می‌پوشاند. البته باید به این نکته توجه شود که زمین‌های چمن طبیعی خود نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند, که به آن می‌پردازیم و انواع دیگری از زمین‌های فوتبال مانند فوتبال سالنی و خیابانی نیز وجود دارد که نباید از قلم بیافتند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش فوتبال- معیارهای تاثیر گذار در زمان خرید کفش فوتبال؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش فوتبال- چگونه کفش فوتبال خوب براساس زمین فوتبال انتخاب کنیم؟

چمن طبیعی یا مصنوعی

از این رو برای هر زمین, کفش فوتبال مناسب آن به شرح زیر می باشد :

1- چمن طبیعی: قطعا هیچ زمینی برای فوتبال بهتر و جذاب‌تر از زمین چمن طبیعی نیست. همانطور که همه‌ی ما مشاهده کردیم زمین چمن‌های طبیعی بسته به فصل و آب و هوای منطقه بسیار متفاوت هستند. دو مدل اصلی‌ آن عبارت‌اند از:

1-1: زمین سفت و سخت Firm ground)): زمین‌های سخت زمین‌هایی از جنس چمن طبیعی و کوتاه هستند. این زمین‌ها معمولا در شهرها و زمان‌هایی با آب و هوای خشک وجود دارند. کفش‌های مناسب این زمین‌ها دارای میخ‌ها (studs) یا تیغه‌هایی (blades) از جنس پلاستیک سخت هستند. برخلاف مدل‌های یکنواخت قدیمی‌تر که هر کفش دارای 6 میخ یکسان بود ، این کفش‌ها میخ‌های ترکیبی و با شکل و اندازه‌های متفاوت دارند )معمولا تعداد میخ یا تیغه ها به 12 عدد نیز می‌رسد) . شکل معمول این میخ‌ها در انگلیسی moulded نامیده می‌شود. ارتفاع کوتاه تر این مدل تیغه‌ها باعث می‌شود کف پای بازیکن با زمین ارتباط بیشتری داشته باشد و فشار کمتری به زانوها وارد شود.

جهت مشاهده کفش های فوتبال فروشگاه لطفا اینجا را کلیک نمائید.

کفش فوتبال زمین سفت

2-1: زمین نرم (Soft ground) : این زمین‌ها سطحی مرطوب و یا حتی گلی با چمن‌های کوتاه و بلند دارند. این زمین‌ها معمولا از بازیکن بیشترین انرژی را طلب می‌کنند و به کشش و توانایی بالایی برای بازی کردن‌های طولانی نیاز دارند. کفش ‌هایی که در این زمین‌ها استفاده می‌شوند معمولا همان مدل‌هایی که از گذشته متداول بودند هستند. یعنی کفش‌هایی با شش میخ مخروطی یا اصطلاحا کله قندی شکل (دو میخ در عقب و چهار میخ در جلوی کفش) که به کف کفش محکم چسبیده اند. دلیل کم‌تر بودن تعداد میخ یا تیغه‌ها در این مدل نسبت به بقیه مدل‌ها این است که پای بازیکن بدلیل زیاد بودن سطح تماس، به زمین گیر نکند و آسیب دیدگی صورت نگیرد. میخ ها در مدل‌های متداول تر قدیمی از جنس آلمینیوم و فلز‌های سبک بودند اما امروزه از مواد بسیار متنوع دیگری نیز ساخته می‌شوند.

 کفش فوتبال برای زمین نرم

2- چمن مصنوعی (Artificial grass or turf): با افزایش تعداد علاقه مندان به ورزش فوتبال و احداث بیشتر زمین‌های فوتبال ، استفاده از چمن مصنوعی بسیار فراگیر شد. البته ویژگی‌هایی مانند نگهداری کم و قابل استفاده بودنش در تمام طول سال نیز در متداول شدن آن بسیار تاثیرگذار بود. زمین‌های چمن مصنوعی سخت تر  از زمین چمن‌های طبیعی هستند و موکتی که چمن‌ها به آن چسبیده شده‌اند غیرقابل نفوذ و شکل‌گیر هستند و به همین دلیل باید کفش‌هایی را انتخاب کرد که نسبت به انواع نرم‌تر طبیعی آن تماس بیشتری با سطح زمین داشته باشند تا بازیکن حین بازی دچار لرزش و عدم تعادل نشود. کفش‌های مناسب این زمین که به آنها استوک ریز نیز گفته می‌شود به راحتی قابل تشخیص هستند زیرا کفی آنها از میخ‌های کوچک قرص مانندی پر شده  است.

جهت مشاهده کفش های فوتبال فروشگاه لطفا اینجا را کلیک نمائید.

 کفش فوتبال چمن مصنوعی

نکته‌ی قابل توجه : امروزه تولیدی‌های بزرگ میخ‌ها یا تیغه‌های کف کفش را به صورت قابل تعویض (interchangeable) می‌سازند تا در صورت نیاز بتوان آن‌ها را برای زمین‌های مختلف کوتاه یا بلندتر کرد یا ترکیب آن را تغییر داد.

 استوک کفش فوتبال

کفش فوتبال با استوک قابل تعویض

3- فوتبال سالنی: تفاوت بارز این کفش‌ها با مدل‌های دیگر، کف کاملا صاف آن است. زیره آن معمولا از جنس لاستیک است و ممکن است قسمت‌هایی با برجستگی بسیارکم  پلاستیکی نیز داشته باشد. جهت آشنایی با مشخصات کتونی فوتسال یا همان سالنی لطفا اینجا را کلیک نمائید.

کفش فوتسال

4- فوتبال خیابانی: برای بعضی از بازیکنان مهم است که کفش‌های راحتی برای بازی‌ها و مسابقات خیابانی‌شان داشته باشند. این کفش‌ها مانند مدل قبل سطح صافی دارند و شیار‌هایی در جهت‌های مختلف روی آن در نظر گرفته شده است تا در هر حالتی بیشترین تماس را با زمین و حفظ تعادل را داشته باشد. عموما از همان کتونیهای سالنی برای مصارف خیابانی نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش فوتبال- چگونه کفش فوتبال خوب براساس پست بازیکن انتخاب کنیم؟

در پایان شما باید در نظر بگیرید که هنگام خرید، کفشی را در الویت قرار دهید که هم پاشنه و هم پنجه پایتان در آن ثابت و راحت قرار بگیرند. زیرا اگر این اصل را رعایت نکیند، علاوه بر اینکه بهره‌ی مناسبی از بازی نمی‌برید ، ممکن است دچار پیچ خوردگی و حتی آسیب‌های جدی‌تر شوید.

 

تهیه کننده: گروه برنا اسپرت