انتخاب یک کفش فوتبال خوب, برای افراد تازه کار, ممکن است کمی سردرگم کننده باشد. امروزه انواع مختلفی از کفش های فوتبال, در فروشگاههای مختلف لوازم ورزشی, در دسترس می باشند.

هر یک از این کفش ها برای شرایط خاص و سبک بازی خاصی طراحی و تولید می شوند, بطوریکه ممکن است یک کفش فوتبال مشخص برای یک شرایط معین بسیار مناسب باشد, در حالیکه همان کفش فوتبال ممکن است در یک شرایط دیگر بدون استفاده و حتی باعث آسیب دیدگی شود. از اینرو, اگر قصد خرید یک جفت کفش فوتبال خوب را دارید, تا شما را به حداکثر کارایی برساند بهتر است تا یک اطلاعات مختصری در ارتباط با نحوه خرید کفش فوتبال داشته باشید. در این بخش قصد داریم, به نحوه انتخاب یک کفش فوتبال خوب براساس نوع زمین فوتبال یا همان چمن فوتبال بپردازیم. در دو بخش دیگر به بررسی نحوه خرید کفش فوتبال براساس پست بازیکن در زمین بازی و مواد تشکیل دهنده کفش فوتبال می پردازیم.

1- کفش فوتبال برای زمینهای چمن استوار (Firm Surfaces)

اگر قصد انجام فوتبال بروی یک چمن محکم که بروی آن معمولا باران باریده نمی شود و همیشه بطور مناسبی نگهداری می شود را دارید, بهتر است از کفش فوتبال به اصطلاح کفش فوتبال زمین سفت (محکم یا پایدار) استفاده نمائید. اینگونه از کفش ها معمولا دارای تعداد ده عدد یا بیشتر میخ بروی سطح زیر کفش می باشند, که بطور مساوی در زیر کفش توزیع شده اند. اینگونه از کفش های فوتبال باعث یک چسبندگی مناسب بروی سطح چمن می شوند. میخ های اینگونه از کفش ها هم بصورت مخروطی و هم بصورت تیغه ای می باشند. میخ های مخروطی باعث انعطاف پذیری و حرکت سریع فوتبالیست می شود و میخ های تیغه ای نیز باعث افزایش سطح چسبندگی کفش می شوند. میخ های تیغه ای به سرعت میخ های مخروطی نمی رسند اما چسبندگی بهتری نسبت به میخ های مخروطی دارند. لازم است بدانید, اینگونه از کفش ها ایمن ترین کفش های فوتبال می باشند و اگر اطلاعات کافی در مورد زمین چمن ندارید این کفش بهترین انتخاب برای شما می باشد. در واقع اینگونه از کفش های فوتبال از جمله کفش های فوتبال پرفروش در زمین با چمن طبیعی می باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش فوتبال- چگونه کفش فوتبال خوب براساس پست بازیکن انتخاب کنیم؟

کفش فوتبال برای چمن طبیعی

2- کفش فوتبال برای زمینهای نرم  (Soft surfaces)

در صورتی که زمین فوتبال بصورت نرم باشد و یا گاهگاهی روی آن باران باریده می شود و ممکن است که زمین گلی شود, و یا مانند زمینهای فوتبال استوار به خوبی نگهداری نمی شوند, بهتر است که از کفش های فوتبال زمین نرم استفاده شود. کفش های فوتبال زمین نرم مانند کفش های فوتبال در زمین چمن استوار می باشند, با این تفاوت که تعداد میخ های زیر کفش در این کفش ها کمتر از نوع بالا می باشد. تعداد میخ های زیر اینگونه از کفش های فوتبال معمولا بین 6 تا 8 می باشد و تعداد کم میخ در این کفش ها عمدتا به دلیل چسبندگی بهتر در زمینهای مرطوب و عدم گیر کردن گل و لای در زیر کفش می باشد. لازم است که بدانید اینگونه از کفش های فوتبال (شش استوک یا هشت استوک) فقط برای زمینهای نرم, مرطوب و گلی مناسب می باشد, و استفاده از آنها در زمینهای پایدار و یا چمن مصنوعی احتمال بروز آسیب دیدگی را افزایش می دهد.

جهت مشاهده کفش های فوتبال فروشگاه لطفا اینجا را کلیک نمائید.

کفش فوتبال شش استوک

3- کفش فوتبال برای چمن های مصنوعی و یا سفت (Turf or hard surface)

در زمینهای فوتبال با چمن  مصنوعی که ارتفاع چمن در آن کم می باشد و یا زمینهای فوتبال با چمن طبیعی که چمن آن پس از مدتی استفاده دچار خوردگی شده و خوب نگهداری نشده, بهتر است که از کفش های فوتبال استوک ریز استفاده شود. برخلاف دو نوع قبل, این نوع از کفش های فوتبال, دارای تعداد زیادی استوک با ارتفاع کمتر از کفش های فوتبال دو نوع قبل بر سطح زیر کفش می باشند. علت این مسئله چسبندگی خوب زیر کفش با سطح زمین و کاهش احتمال پیچ خوردگی پا و یا همان آسیب دیدگی می باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کفش فوتبال- معیارهای تاثیر گذار در زمان خرید کفش فوتبال؟

کفش فوتبال استوک ریز

 

نتیجه گیری و پیشنهاد

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا و تجربه فروشگاه برنا اسپرت می توان چنین نتیجه گیری کرد که اگر قصد بازی در زمینهای فوتبال با چمن طبیعی را دارید, بهتر است که از کفش های فوتبال پایدار یا کفش های استوک دار با تعداد 10 تا 14 میخ در کف کفش استفاده کنید. فقط در شرایطی که مطمئن هستید که زمین فوتبال دارای گل و لای می باشد و خیلی نرم می باشد از کفش های فوتبال شش و هشت استوک استفاده نمائید. البته استفاده از کفش های 10 تا 14 استوک در زمین گلی مشکلی ایجاد نمی کند ولی استفاده از کفش های شش و یا هشت استوک بروی سایر چمن ها باعث افزایش احتمال بروز آسیب دیدگی و کاهش سطح عملکرد ورزشکار می شود. در آخر, اگر زمین فوتبال از نوع چمن مصنوعی باشد و یا ارتفاع چمن در آن کم باشد بهتر است که از کفش های فوتبال استوک ریز استفاده نمائید. لازم بذکر است, که هدف از ارائه مطالب فوق افزایش سطح آگاهی در زمینه خرید کفش فوتبال می باشد و نه الزام در انتخاب کفش. مهمترین مسئله در زمان خرید هر گونه کفش, اعم از ورزشی و غیر ورزشی, راحتی افراد در کفش مورد نظر می باشد.

جهت مشاهده کفش های فوتبال فروشگاه برنا اسپرت لطفا اینجا را کلیک نمائید.

تهیه کننده: گروه برنا اسپرت