در قسمت پایانی آموزش چگونه شروع به دویدن کنیم, به بررسی و آشنایی با تعدادی از مسابقات دو میدانی می پردازیم. اگر چه مسابقات دو میدانی در انواع مختلفی مانند دو سرعت, دو نیمه استقامت و دو استقامت و غیره تقسیم می شوند, در این مقاله بیشتر به معرفی مسابقات دو استقامت که ممکن است بصورت محلی نیز برگزار شوند می پردازیم.

دو ماراتن

پس از اینکه توانسیتد اصول اولیه چگونه دویدن را , از سری مطالب گذشته برنا اسپرت, یاد بگیرید و مدتی نیز در محیط های مختلف دویده باشید, ممکن است که بخواهید میزان پیشرفت و قابلیتهای خود را در دویدن مورد ارزیابی قرار دهید. از اینرو بهتر است تا یک آشنایی مختصری با تعدادی از مسابقات دو که بصورت محلی و منطقه ای نیز برگزار می شوند داشته باشید, تا بتوانید خود را در صورت لزوم برای یکی از این مسابقات آماده کنید.

عموما مسابقات دو, به دو صورت رسمی یا همان مسابقه ای و مسابقات تفریحی که عمدتا جنبه خیریه ای و یا تبلیغی دارند برگزار می شوند. در مسابقات دو رسمی زمان مسابقات با ابزارهای دقیق اندازه گیری می شود و براساس زمان ثبت شده شما, رتبه نهایی شما مشخص می شود و در انتهای مسابقه جوایزی برای نفرات برتر در نظر گرفته می شود و البته بیشتر دوندهها برای کسب افتخار و جایزه در این مسابقات شرکت می کنند. در مقابل در مسابقات دو تفریحی و یا خیریه ای اگرچه زمان دویدن شما سنجیده می شود اما الزامات دو مسابقه ای را شامل نمی شود. عموما مسابقات دو تفریحی در مسافت 5000 کیلومتر برگزار می شود. حال اگر قصد شرکت در یک مسابقه دو را دارید در ادامه به معرفی انواع دو استقامت می پردازیم:

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل چگونه شروع به دویدن کنیم؟ بخش اول- معرفی و مزایای دویدن

1- دو 5000 متر

اگرچه دو 5000 متر در مقایسه با سایر مدلهای دو استقامت مسافت کمتری را شامل می شود اما به هیچ وجه نباید آنرا دست کم گرفت. با توجه به مسافت کم سرعت دویدن در این سبک از دو استقامت, بیشتر از مدلهای دیگر دو می باشد. دو 5000 متر معمولا برای افراد تازه کار و یا افرادی که بصورت فصلی می دوند توصیه می شود.

2- دو 10000 متر

اگر توانسته اید مهارتهای خود را در دویدن ارتقاء دهید و مسابقات دو 5000 متر را بسادگی به پایان می رسانید دو 10000 متر می تواند چالش بهتری برای شما محسوب شود. برای شرکت در این مسابقات باید کمی بروی تمرینات بدنسازی پا نیز متمرکز شده باشید و تمرین با کش پا می تواند میزان آمادگی شما را برای این مسابقات افزایش دهد.

دو گروهی

3- دو 10 مایل

دو 10 مایل یا 16 کیلومتر بخش مدیریت زمانبندی شما در دویدن را به چالش می کشد. علاوه بر دویدن برای مسافت طولانی شما باید قادر باشید تا نفس و توان خود را بطور صحیحی مدیریت نمائید. این سطح از دویدن معمولا نقطه پایانی افرادی است که بطور تفریحی میدوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل چگونه شروع به دویدن کنیم؟ بخش هشتم: تمرینات جانبی

4- دو نیمه ماراتن

دو نیمه ماراتن در مسافت 21 کیلومتر برگزار می شود و بهتر است که مدت زیادی دویده باشید و تمرینات منظم بدنسازی را انجام داده باشید تا بتوانید وارد این سطح از مسابقات دو شوید. به ندرت می توان افرادی که بصورت تفریحی می دوند را در این سطح از مسابقات پیدا نمود.

5- دو ماراتن

دو ماراتن در واقع یکی از رسمی ترین مسابقات دو می باشد که حتی در سطح کشوری و المپیک نیز برگزار می شود. مسافت دو ماراتن کمی بیش از 42 کیلومتر می باشد و توان تنفسی و استقامتی زیادی را می طلبد. اگر علاقه دارید تا خود را به این سطح از دویدن برسانید باید حداقل تمامی مسابقات پیش از این را حداقل برای یکبار پشت سر گذاشته باشید.

امید است تا در این سری مطالب آموزشی آغاز دویدن توانسته باشیم تا شما را با الزامات اولیه دویدن آشنا سازیم. دویدن یکی از هیجان انگیزترین و البته چالش برانگیزترین فعالیتهای ورزشی همگانی می باشد. دویدن در عین سادگی, مشکلات و چالش های خاص خود را دارد. توان استقامتی زیاد, مدیریت زمان و نفس از جمله چالش هایی می باشد که در دویدن باید آن ها را لحاظ کنید, تا بتوانید یک برنامه دویدن منظم و رو به پیشرفتی را داشته باشید. در پایان از شما تقاضا داریم تا ما را از نظرات سازنده خود در جهت بهبود سطح کیفی مطالب سایت برنا اسپرت بهرمند سازید. شما می توانید از طریق بخش نظرات, ایمیل و یا صفحه ما در اینستاگرام, ما را از نظرات خود بهره مند سازید.

تهیه کننده: فروشگاه لوازم ورزشی برنا اسپرت