اگر به تازگی تصمیم گرفته اید تا به جمع دونده ها اضافه شوید, و یا اگر مدتیست که دویدن را کنار گذاشته اید, باید این نکته را در نظر داشته باشید که باید به آهستگی شروع به دویدن نمائید و بصورت تدریجی بر شدت دویدن خود ( سرعت و یا میزان مسافت) اضافه کنید. در ادامه به توضیح نکاتی که پیش از آغاز به دویدن, باید در نظر داشته باشید می پردازیم.

1- توصیه های پزشکی را جدی بگیرید

 اگر برای مدت طولانی هست که فعالیت ورزشی انجام نداده اید, پیش از اقدام به هر گونه فعالیت ورزشی مخصوصا دویدن سعی کنید که با یک متخصص پزشکی, مخصوصا اگر عارضه قلبی دارید, صحبت کنید. به طور یقین تمامی پزشکان جهت افزایش سطح سلامت جسمی به همه ورزش کردن را توصیه می کنند, اما ممکن است توصیه هایی با توجه به شرایط فیزیکی شما داشته باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل چگونه شروع به دویدن کنیم؟ بخش اول- معرفی و مزایای دویدن

بعنوان مثال, اگر سابقه آسیب دیدگی ای دارید و یا از یک داروی خاصی استفاده می کنید, کسب اطلاعات در ارتباط با نحوه ورزش کردن شما خالی از لطف نمی باشد. بعنوان مثال به افرادی که دارای دیابت می باشند همواره توصیه می شود تا خوراک مختصری به همراه داشته باشند.

2- در خرید کفش و سایر لوازم دقت کنید

راهنمای کامل چگونه شروع به دویدن کنیم؟ بخش سوم- ملزومات دویدن

خرید یک جفت کفش اسپرت رانینگ تا حد زیادی می تواند باعث حس راحتی شما در زمان دویدن شود. بطور کلی, کفش خوب, کفشی است که شما در آن احساس راحتی داشته باشید. یک کفش اسپرت رانینگ باید حدالمقدور منعطف و قابلیت تهویه هوا را داشته باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنم تا راهنمای خرید کفش رانینگ را مطالعه نمائید.

همچنین از پوشاکی استفاده کنید که در آن احساس راحتی داشته باشید. بعضی تمایل دارند که از لباس جذب مانند لگ و استریج و بعضی هم از پوشاک با سایز آزاد استفاده کنند.

جهت مشاهده کفش های اسپرت دخترانه و مردانه فروشگاه اینجا را کلیک کنید.

3- از آسیب دیدگی پیشگیری کنید

 توصیه می شود قبل از شروع به دویدن, کمی بدن خود را با یک پیاده روی سبک گرم کنید. انجام حرکات کششی ملایم خالی از لطف نمی باشد. قدمهای شمرده و نه خیلی کوتاه و بلند بردارید. انجام حرکات کششی بعد از اتمام دویدن حتما توصیه می شود. این کار باعث ریلکس شدن و کاهش استرس می شود. همچنین, اگر در خیابان می دوید مراقب خودروها و عابرین باشید.

4- از روش پیاده روی و دویدن استفاده کنید

 توصیه می شود تا از دویدن متناوب شروع کنید. بعنوان مثال یک دقیقه بدوید و بعد یک دقیقه راه بروید. به تدریح و در روزهای بعد می توانید مدت زمان دویدن و راه رفتن خود را تغییر دهید. این کار باعث می شود تا بدن شما بصورت تدریجی خود را در دراز مدت با شرایط وفق دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل چگونه شروع به دویدن کنیم؟ بخش دوم- انواع دویدن

5- در دویدن استمرار داشته باشید

 پیش از آنکه سعی کنید که با سرعت زیاد بدوید و یا هر روز مسافت بیشتری بدوید, سعی کنید تا در فعالیتی که انجام می دهید استمرار داشته باشید. این مسئله در تثبیت یک عادت جدید در زندگی روزانه شما بسیار مهم می باشد. برای اینکه دچار مشکل تکرار در دویدن نشوید, توصیه می کنیم تا برنامه های متنوعی برای دویدن خود در نظر بگیرید. بعنوان مثال مسیرهای متنوعی را انتخاب کنید, در مسابقات محلی شرکت کنید و یا مدتی سرعتی و مدتی استقامتی بدوید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل چگونه شروع به دویدن کنیم؟ بخش چهارم- آموزش صحیح دویدن

تهیه کننده: فروشگاه لوازم ورزشی برنا اسپرت