اگرچه اکثر افراد مبتلا به آرتروز, به هر نوعی, انواع مختلفی از درد و سفتی عضلانی  را تجربه می کنند, اما این شدت درد و سفتی عضلانی برای هر فردی بصورت متفاوت تجربه می شود. جالب است که بدانید که بیش از 100 مدل آرتروز در دنیا وجود دارد که هر کدام از آنها می توانند فعالیت روزانه ما را مختل کنند.

در ادامه این بحث قصد داریم تا به بررسی توصیه های عمومی جهت پیشگیری و یا زندگی با آرتروز بپردازیم, که این توصیه ها شامل معرفی و آشنایی با آرتروز, رژیم غذایی مرتبط با آرتروز و فعالیتهای ورزشی مرتبط جهت پیشگیری و کاهش درد آرتروز می باشد.

آرتروز چیست؟

آرتروز چیست؟

براساس تحقیقات انجام شده توسط مرکز پیشگیری و کنترل امراض آمریکا چیزی حدود یک چهارم جمعیت بزرگسال این کشور به یکی از انواع آرتروز, با نشانه های درد و سفتی و ورم در مفاصل, مبتلا می باشند. این ورم ها بنا به دلایل مختلفی در نقاط مختلف بدن پدید می آیند, که در واقع همین مسئله خود نوعی باعث طبقه بندی انواع آرتروز می شود. متداول ترین نوع آرتروز, آرتروز از نوع استیوآرتروز می باشد که در هریک از مفاصل اصلی بدن ممکن است ایجاد شود. در این نوع آرتروز که به آرتروز پارگی و سائیدگی معروف می باشد, غضروف مفصلی بین دو مفصل دچار فرسایش و پارگی می شود, که حال این پارگی ممکن است در نتیجه یک تصادف و یا استعمال مفرط از یک مفصل حاصل شود.

نوع دوم از آرتروز به آرتروز روماتوئید معروف می باشد, که این نوع آرتروز در نتیجه ضعف سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود, و در نتیجه آن بدن به بافت خود حمله می کند. این نوع از آرتروز در هر یک از مفاصل بدن ممکن است ایجاد شود, اما متداولترین نقطه بدن در آرتروز روماتوئید مچ دست و انگشتان دست می باشد.

همچنین یک نوع آرتروز دیگری به نام آرتروز نوجوانان نیز وجود دارد که هنوز خیلی شناخته شده نمی باشد, اما بنظر می رسد که ریشه در اختلال در سیستم ایمنی بدن دارد.

آیا می توان از آرتروز پیشگیری کرد؟

آیا می توان از آرتروز پیشگیری کرد؟

 

بعضی از فاکتورهای تاثیر گذار در بروز آرتروز نظیر ژنتیک عمدتا خارج از کنترل می باشد. اما شرایط دیگر نظیر رژیم غذایی, رژیم ورزشی, استعمال دخانیات, طرز قرار گیری بدن در انجام فعالیتهای مختلف روزانه و ورزشی و وزن شما از جمله مواردی است که تا حد زیادی می تواند در بروز آرتروز در شما پیشگیری نماید. رژیم غذایی مانند مواد غذایی که باعث استحکام بافت استخوانی شما شود, و رژیم ورزشی مانند انجام فعالیت های بدنسازی که باعث تقویت عضلات اطرف مفاصل شما شود از جمله اقداماتی است که می توانید جهت پیشگیری از آرتروز انجام دهید.

چگونه درد آرتروز را مدیریت کنیم؟

چگونه درد آرتروز را مدیریت کنیم؟

متاسفانه در حال حاضر درمانی برای آرتروز وجود ندارد. در مقابل, فعالیتهای بسیاری در جهت تحت کنترل قرار دادن درد آرتروز می توان انجام داد. نکته ای که در این رابطه باید در نظر داشته باشید اینست که, بهبود شرایط آرتروز یک فعالیت یک روزه و یا یک شبه نمی باشد و یک سفر طولانی است که باید در زندگی روزانه خود لحاظ کنید. عموما درد آرتروز یک فرآیند متناوب می باشد و در بعضی روزها ممکن است درد شدید و در بعضی روزها ممکن است دردی وجود نداشته باشد. در واقع, هدف اصلی از انجام فعالیتهای مدیریت آرتروز, کاهش تعداد روزهای دارای درد و افزایش تعداد روزهای بدون درد می باشد. بغیر از داروهایی که برای کنترل درد آرتروز تجویز می شوند که عمدتا مسکن و یا غضروف ساز می باشند, فعالیتهایی نظیر کاهش استرس, ورزش روزانه و فعالیتهای مکمل پزشکی ورزشی نظیر ماساژ ورزشی می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در فرآیند کنترل آرتروز داشته باشد.

چه غذاهایی در زمان ابتلا به آرتروز مصرف کنیم؟

چه غذاهایی در زمان ابتلا به آرتروز مصرف کنیم؟

برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب در بعضی افراد تا حد بسیاری, باعث کاهش علائم ورم ناشی از آرتروز می شود. از آنجائیکه یکی از علائم آرتروز ورم می باشد, و با توجه به اینکه مصرف بعضی از غذاها خاصیت ضد ورمی دارند, در نتیجه رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی باعث کنترل آرتروز می شود. عموما غذاهای مدیترانه ای نظیر میوه و سبزیجات و بعضی از ماهی ها نظیر سالمون جزء غذاهای ضد ورمی محسوب می شوند. بغیر از خاصیت ضد ورمی بودن رژیم غذایی مناسب, یکی از مزیتهای برخورداری از رژیم غذایی کاهش وزن و درنتیجه کاهش فشار وارد بر مفاصل مخصوصا افراد مبتلا به آرتروز زانو می باشد.

چه ورزشهایی برای آرتروز مناسب می باشد؟

چه ورزشهایی برای آرتروز مناسب می باشد؟

اگرچه ممکن است درد ناشی از آرتروز این تصور را ایجاد کند که انجام فعالیتهای ورزشی باعث بدتر شدن شرایط می شود, اما لازم است بدانید, که کم تحرکی بیش از حد خود باعث خشک شدن مفصل و در نتیجه بدتر شدن شرایط می شود. از اینرو انجام فعالیتهای ورزشی مناسب با شرایط آرتروز همواره به افراد مبتلا به آرتروز توصیه می شود. انجام فعالیت های ورزشی در افراد مبتلا به آرتروز به دوسته ورزشهای حرکتی و ورزشهای بدنسازی تقسیم می شود. ورزشهای حرکتی مانع از خشک شدن مفاصل می شود و خود باعث تسهیل در تولید مایع سینوویال یا همان مایع غضروف مفصلی می شود. همچنین انجام فعالیتهای بدنسازی باعث تقویت عضلات اطراف مفاصل می شود که خود این مسئله باعث کاهش فشار وارد بر مفاصل می شود. اگر تازه کار هستید, ممکن است که در ابتدا ورزش کردن کمی برای شما با درد همراه باشد, و البته اجازه ندهید که این درد مانع از پیشروی شما شود. سعی کنید از فعالیتهای سبک آغاز کنید و رفته رفته بر میزان فعالیت خود اضافه کنید.

تهیه کننده: فروشگاه لوازم ورزشی برنا اسپرت

مرجع: livestrong.com