نصب صحیح و مناسب طناب تی آر ایکس باعث افزایش تاثیر گذاری و راندمان تمرینات و کاهش احتمال آسیب دیدگی می شود. در این قسمت از سری آموزشهای تی آر ایکس به طریقه نصب تی آر ایکس می پردازیم.

1- نصب تی آر ایکس

برای نصب تی آر ایکس احتیاج به یک سازه مستحکم جهت تحمل وزن بدن برای انجام تمرینات متعدد تی آر ایکس نیاز می باشد. همچنین محدوده تمرین باید عاری از هر گونه از مانع مزاحم در زمان تمرین باشد. تی آر ایکس ها امروزه بطوری ساخته می شوند که هم قابلیت استفاده در باشگاه و فضاهای باز را دارند و هم قابلیت استفاده در فضای خانه را دارند. برای استفاده تی آر ایکس در محیط خانه عموما تی آر ایکس را به گونه ای تولید می کنند که قابلیت اتصال به میله بارفیکس و یا پشت در را داشته باشد.

برای اتصال تی ار ایکس به میله بارفیکس یا هر میله افقی دیگری, یک طناب اضافی جهت انداختن دور میله مهار در داخل جعبه تی آر ایکس وجود دارد. این طناب را به دور میله مهار قفل کنید و سپس کارابین را به درون این طناب قفل کنید. قبل از استفاده مطمئن شوید که اتصال طناب به میله مهار و اتصال کارابین به طناب محکم می باشد. شکل زیر طریقه بستن تی آر ایکس به این روش را نشان می دهد.

برای بستن تی آر ایکس به پشت در, یک مهار کیسه شنی یا مشابه آن, بمنظور مهار پشت در, در داخل جعبه تی آر ایکس قرار می دهند. اگر قصد دارید که تی آر ایکس را پشت در ببندید, بهتر است این کار را از سمتی که چهارچوب در تکیه گاه تی آر ایکس شود انجام دهید و از سمتی که فشار روی در قرار بگیرد پرهیز کنید, زیرا که ممکن است در توان تحمل وزن شما را نداشته باشد. برای اینکار کافیست قلاب پشت در را به پشت در بیندازید و در را ببندید و سپس کارابین را از درون حلقه این مهار پشت در عبور دهید. مشابه شکل زیر:

بیشتر بخوانید: آموزش تی آر ایکس- بخش اول: معرفی و مزایای تی آر ایکس

2- تغییر طول طناب تی آر ایکس

تنظیم طول طناب تی آر ایکس برای هر تمرین جهت اعمال فشار موثر بسیار مهم می باشد. پیش از انجام هر تمرین از اندازه طول طناب برای آن تمرین اطمینان حاصل نمائید. این کار مشکل نمی باشد و به سادگی قابل انجام می باشد. معمولا طناب تی آر ایکس در چهار طول زیر برای تمرینات مختلف در نظر گرفته می شود:

1- کاملا کوتاه: در این حالت دکمه تغییر طول به بالاترین نقطه طناب برده می شود و در نزدیکترین حالت خود به مهار بالا قرار دارد. این حالت معمولا برای تمرینات کمر مانند پارویی تنظیم می شود.

2- طول میانی: در این حالت دکمه تغییر طول در میانه طناب قرار می گیرد. این حالت معمولا برای تمرینات جلو بازو و پشت بازو تنظیم می شود.

3- طول بلند 1: در این حالت طول طناب تی آر ایکس به گونه ای تنظیم می شود که به اندازه 30 سانتیمتر از زمین فاصله داشته باشد. این حالت معمولا برای تمرینات دراز کش و پلانک مورد استفاده قرار می گیرد.

4- طول بلند 2: در این حالت طول طناب تی آر ایکس به گونه ای تنظیم می شود که فاصله دسته تا زمین حدود 8 سانتیمتر می باشد. این طول معمولا برای تمریناتی نظیر پرس سینه تنظیم می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش تی آر ایکس- بخش چهارم: 6 تمرین بالا تنه تی آر ایکس (1)

 

معمولا طناب تی آر ایکس توان کافی جهت تمرینات مختلف را دارد و عمده مشکل اصلی مرتبط با نحوه مهار طناب در حین انجام تمرین می باشد. نهایتا, محیط اطراف تمیز و عاری از هر گونه جهت تمرین باشد و مواظب باشید که زمین لغزنده نباشد.

تهیه کننده: فروشگاه لوازم ورزشی برنا اسپرت