اگرچه انجام فعالیتهای ورزشی منظم هم برای پیشگیری و هم برای درمان به افراد مختلف توصیه می شود, اما باید این نکته را در نظر داشت که انجام  نادرست فعالیتهای ورزشی و بدون آشنایی به محدویتهای احتمالی بدن شما نه تنها باعث بهبود وضعیت جسمانی شما نمی شود, بلکه ممکن است باعث وخیم تر شدن شرایط جسمانی نیز شود.

از اینرو, هرگاه قصد انجام فعالیتهای ورزشی مختلف را دارید, بهتر است که روش صحیح انجام حرکات ورزشی مورد نظر را و همچنین اقداماتی که پیش از انجام فعالیت ورزشی باید انجام دهید, تا از بروز آسیب دیدگی پیشگیری شود, یاد بگیرید. در این بخش توصیه های ایمنی لازم را که پیش از ورزش برای شانه درد قرار است انجام دهید, آموزش داده می شود. این توصیه ها شامل موارد زیر می شود:

1- تمامی حرکات باید در یک محدوده بدون درد انجام شوند.

2- در افراد مبتلا به آرتروز و یا شانه منجمد, استراحت مطلق همانند فعالیت بیش از حد باعث وخیم تر شدن درد مفاصل می شود. لذا همواره فعالیتهای منظم ورزشی, جهت کاهش درد, برای اینگونه از افراد توصیه می شود.

3- افراد مبتلا به آرتروز و یا شانه منجمد, در ابتدای شروع تمرینات که ممکن است مفاصل سفت باشند, باید تمرینات را به آرامی و به ملایمت آغاز کنند.

4- افراد مبتلا به آرتروز یا شانه منجمد بهتر است که تمرینات کششی و بازه حرکتی را روزی 3 مرتبه انجام دهند. یک مرتبه از این 3 مرتبه حتما باید قبل از خواب صورت بگیرد. در صورت انجام یک نوبت تمرین پیش از خواب, از سفتی و خشکی مفصل در زمان بیدار شدن از خواب در صبح جلوگیری می شود.

5- بهتر است که افراد در صورت مبتلا به آرتروز, قرص های خود را یک ساعت قبل از تمرین بخورند.

6- در صورت بروز درد 2 ساعت پس از تمرین, برنامه خود را تغییر دهید و از تمرینات سبک تر استفاده کنید.

7- در تمرینات کششی از اعمال کشش بیش از حد بروی مفاصل خود اجتناب کنید.

8- تمرینات بهتر است که برای افراد سالمند و آسیب دیده کوتاه باشد, تا از اعمال فشار زیاد بروی مفاصل جلوگیری شود.

9- جلسات تمرینی خود را در ساعتهای مختلف روز برگزار کنید.


ورزشهای بازه حرکتی و کششی برای درد مفصل شانه

تمرینات بدنسازی برای تقویت عضلات شانه

تمرین با توپ برای آسیب های مفصل شانه


10- در زمان تمرین می توانید از زمانهای استراحت متعددی استفاده کنید.

11- فعالیت ورزشی را بصورت تدریجی افزایش دهید: تقویت عضلات یک فرآیند زمانبر می باشد. انجام فعالیت های ورزشی باید بصورت تدریجی صورت پذیرد.

12- در زمان انجام فعالیت های ورزشی نباید درد زیادی در مفصل خود حس کنید. ممکن است که در زمان انجام تمرینات کمی احساس ناراحتی کنید, اما نباید دردی حس کنید. در صورت بروز درد شدید تمرین را متوقف کنید و با شدت ملایمتری انجام دهید و یا بطور کلی برنامه خود را عوض کنید.

13- از انجام بیش از حد فعالیت های ورزشی خودداری کنید. در صورت انجام بیش از حد فعالیت های ورزشی, باعث خستگی عضلات و مفاصل می شوید که این امر باعث بروز درد پس از تمرین می شود.

14- در صورت بروز درد در انجام هر گونه فعالیت ورزشی بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

15- همواره بطور منظم نفس بکشید. عدم تنفس کشیدن بطور منظم باعث اعمال فشار زیاد بروی بدن شما می شود بعنوان مثال می تواند باعث افزایش فشار خون, کاهش جریان خون در مغز و افزایش فشار بروی قفسه سینه شما شود.

16- افراد مبتلا به امراض قلبی بهتر است که در زمان اجرای تمرینات بصورت درازکش از یک بالشت زیر سر خود استفاده کنند.