کش‌های مقاومتی (یا کش های بدنسازی) همانگونه که از نامشان بر می آید, کش‌هایی هستند که معمولا برای تمرین‌های قدرتی، عضله سازی و همچین تمرین‌های ورزش‌درمانی نیز به‌کار می‌روند. طول این کش‌ها بسیار متنوع است و برخی از این کش‌ها دارای دسته در دو طرف هستند که می توانند در دستان و برای تمرینات بالا تنه و یا در انتهای پا و برای تمرینات پایین تنه استفاده شوند. البته برخی مدل‌های این کش‌ها فاقد دسته هستند. در ادامه به بررسی 6 مدل از پرکاربردترین کش های بدنسازی پرداخته می شود:


مزایای استفاده از کش‌های بدنسازی


1- این کش‌ها می‌توانند برای تمرینات ایروبیک و پیلاتس به صورت مشابه استفاده شوند, با این تفاوت که مقاومت بیشتری به انقباضات و انبساطات تمرین وارد می‌کنند.

2- کش‌های مقاومتی کم‌جا هستند و می‌توانند به راحتی حمل شوند.

3- این کش‌ها برای تمرینات ترکیبی بسیار عالی عمل می‌کنند.

4- کش‌های در رنج قیمتی متفاوتی موجود می‌باشند و برای افراد با هر سطح قدرت و تجربه قابل استفاده هستند.

5- کش مقاومتی وسیله مناسبی برای افزایش قدرت، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی است.


انواع مختلف کش‌های مقاومتی


1- کش پیلاتس(Pilates bands)

اینگونه از کش ها, بعلت مقاومت کمی که دارند, در ابتدا بیشتر در مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گرفتند, اما با گذشت زمان این کش ها, بعلت اینکه رنج وسیعی از حرکات را می توان با آن انجام داد, به یک وسیله ورزشی جدایی ناپذیر در باشگاههای ورزشی تبدیل گردید. این کش‌ها در طول‌های مختلف از 1.2 تا 3 متر و بیشتر تولید می‌شوند, و معمولا پهنای این کش ها بین 10 تا 20 سانتیمتر می باشد. محدوده‌ی حرکات ورزشی قابل انجام با این کش‌ها بسیار متنوع است و تمرینات آن به تمرینات تمام بدن یا فول بادی  (full body)مشهورند. به طوری که رو عضلات پشت پا کشاله‌ی ران ، شکم ، پهلو ، بازوها ، شانه‌ها و سینه تاثیر به سزایی دارند. در گذشته برای انجام حرکات پا, مانند اسکات پا, این کش ها را از دو انتها گره می زدند, اما جدیدا بمنظور تسهیل در این امر مدل حلقه ای این کش ها نیز تولید و روانه بازار گردید. اینگونه از کش ها در رنگهای مختلفی موجود می باشند, که هر کدام از این رنگها دارای ضخامت مشخصی بوده که بیانگر میزان قدرت کش مورد نظر می باشد. تولید کنندگان مختلفی در سطح دنیا اینگونه از کش ها را تولید می کنند, که هر کدام از آنها استانداردهای خاص خود را برای رنگبندی, بمنظور تعیین قدرت کش, دارند. جهت مشاهده کش های پیلاتس فروشگاه برنا اسپرت لطفا اینجا را کلیک نمائید.

 

 

 

 

2- کش های بدنسازی متصل شونده به در (Door Gym Resistance Band)

اینگونه از کش ها عمدتا برای تقویت عضلات بالا تنه مخصوصا عضلات ناحیه شانه و بازوها کاربرد دارد. عموما این کش ها مورد علاقه رزمی کاران, کشتی گیران و بوکسورها می باشد. عمده تمرکز اینگونه از کش ها بروی فعالیتهای استقامتی می باشد, اما علاوه بر استقامت, تمرینات قدرتی را نیز می توان با این کش ها انجام داد. این کش ها معمولا در درجه های مقاوتی مختلفی موجود می باشند. اگر دسترسی به حریف تمرینی در خانه ندارید و قصد افزایش قدرت و استقامت عضلات بالا تنه خود را دارید, اینگونه از کش ها بهترین انتخاب برای شما می باشند. جهت مشاهده کش بدنسازی صادراتی همراه سالار لطفا اینجا را کلیک نمائید.

3- کش‌های لوله‌ای دسته‌دار (Handle Tube Resistance Bands)

نام دیگر این کش ها, کش سی ایکس (CX) می باشد. یکی از ویژگی‌های ساخت این کش‌ها سنگین تر بودن آن‌هاست. این بند‌ها معمولا از جنس لاستیک سخت و محکم هستند, و دو دسته‌ی دوطرف آن معمولا جنس نایلونی یا پلاستیکی دارند و برای سهولت در نگه‌داری آن‌ها هنگام تمرین تعبیه ‌شده‌اند. دامنه تمریناتی که با کش‌های لوله ای می‌توان انجام داد بسیار چشمگیر است زیرا این کش‌ها هم تمرینات پایین تنه و هم تمرینات بالاتنه را پوشش می‌دهند و تاثیرگذاری آنها روی تمرینات قفسه سینه، شانه ،عضلات سه سر و دوسر بازوها و ران‌ها قابل توجه است. این کش‌ها این قابلیت را به شما می‌دهند که تمرینات باشگاهی را با همان کیفیت قدرتی در هر مکانی انجام دهید.


جهت مشاهده انواع کش های بدنسازی فروشگاه برنا اسپرت لطفا اینجا را کلیک نمائید.


 

4- کش‌های 8 شکل( Figure 8 – Resistance Bands)

اینگونه از کش ها به نام کش ایروبیک معروف می باشند. همانند کش‌های حلقه ای ،این کش‌ها نیز از طول کمتری نسبت به کش‌های لوله‌ای برخوردارند. اما برخلاف کش‌های حلقه‌ای دو دسته در دوطرف خود دارند. وجود این دسته‌ها به محافظت از کش هنگام برداشتن وزن زیاد و واردکردن قدرت زیاد می‌کند. این کش‌ها بیشتر برای تمرینات بالا تنه و تمرینات با دامنه حرکتی محدود و کوتاه مناسب هستند اما برای برخی حرکات پایین تنه نیز به کار ‌می‌روند.  این مدل کش‌ها می‌توانند مقاومت زیادی روی حرکات شانه ،عضلات سه سر بازو ،عضلات پشت و سینه ایجاد کنند.

 

5- کش بدنسازی 4جهته (4way resistance bands)

این کش با طراحی قوی و رنج متنوع تمرینات قابل انجام, از پرکاربردترین نوع کش مقاومتی است. این کش به شما اجازه‌ی انجام انواع حرکات قدرتی برای شکم، پاها، بازوها، پهلوها، شانه و ... را می‌دهد و وسیله ی مناسبی برای انجام حرکات سخت قدرتی در باشگاه است. این کش ها را بطور تخصصی می توان برای تقویت ناحیه شکم و فیله کمر استفاده نمود. جهت مطالعه بیشتر در ارتباط با کش بدنسازی چهار جهته لطفا اینجا را کلیک نمائید.

6- پاور بند (Power Band)

شما می‌توانید این کش‌ها را به راحتی باتوجه به طولشان که تقریبا 1.2- 2 یا 3متر است تشخیص دهید. اگر شما می‌خواهید تمریناتی را انجام دهید که روی مچ پا و پایین‌تنه تمرکز دارد ،این کش‌ها گزینه مناسبی برای خرید هستند. همچنین این کش‌های باریک کش بارفیکس هم نامیده می‌شوند, زیرا می‌توانند در انجام تمرینات با بارفیکس به شما کمک کنند. مقدار مقاومتی که از این کش‌ها دریافت می‌کنید به میزان ضخامت آن بستگی دارد. کش‌های ضخیم معمولا مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند و رنگ‌های مشخصی برای تشخیص میزان مقاومت هر کش تعیین شده‌اند. یکی دیگر از کاربردهای پاور بند ها, می توان به کمک به باز کردن پا بمنظور باز کردن به میزان 180 درجه اشاره نمود. جهت مشاهده کش های پاورباند فروشگاه لطفا اینجا را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کش بدنسازی پاورباند و مزایای تمرین با آن

تهیه کننده: گروه برنا اسپرت