آسیب آرنج گلف باز (یا اپیکندیلیتیس داخلی Medial Epicondylitis) بصورت درد در بخش داخلی آرنج که ممکن است به سمت پایین ساعد منتشر شود شناسایی می شود. این عارضه علاوه بر گلف بازان در فعالیتهای کاری نیز بروز می کند. این آسیب دیدگی بصورت برابر در آقایان و بانوان وجود دارد و در سنین بین 30 تا 50 سالگی به اوج خود می رسد.

این عارضه بصورت ورم تاندون فلکسور ساعد, واقع شده در بخش داخلی یازو, آغاز می شود, بصورتی که به استخوان هیومروس (Hemerous) متصل می شود. این ورم معمولا بصورت فعالیتهای گریپینگ(فعالیت گرفتن چیزی) طولانی مدت مانند چکش زدن, بستن پیچ, وزنه بلند کردن , کار با ادوات موسیقی, قایقرانی و کندن زمین و رانندگی ایجاد می شود.

اگر این فعالیتها ادامه پیدا کند لذا طبیعت ورمی آرنج گلف باز می تواند به مشکلات مزمن تاندون که بصورت درد, ضعف و انحطاط تاندون می باشد بروز کند.

علائم و نشانه های آرنج گلف باز

تشخیص آسیب آرنج گلف باز کار آسانی می باشد. در زمان تماس اپیکندیل داخلی احساس درد وجود دارد.همچنین در زمانی که آرنج بصورت راست می باشد و دست از مچ حرکت عقب به جلو دارد, درد وجود دارد. این درد با انجام فعالیتهای گریپینگ بدتر می شود و در بعضی موارد حتی کارهای ساده مانند باز و بسته کردن در نیز دارای درد شدیدی می باشد.

آسیب آرنج گلف باز از شکستگی آرنج و استیوآرتروز آرنج با بررسی تصاویر اشعه ایکس قابل تمیز می باشد. امراض روماتویدی معمولا بیش از یک مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد که با تست خون تایید می شود. درد ایجاد شده در آرنج می تواند مرتبط با مشکلات گردن و شانه باشد و تمام این احتمالات باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار بگیرد تا پیش از تشخیص آسیب آرنج گلف باز آنها را برطرف کند.

درمان آسیب آرنج گلف باز

در اولین فاز آسیب آرنج گلف باز که بصورت ورم همراه می باشد واضح ترین روش درمان استفاده از داروهای ضد ورمی غیر استروئیدی تجویز شده توسط پزشک می باشد. استفاده از ژل های ضد ورم نیز جهت تسکین درد مفید می باشد. بعضی از پزشکان ممکن است از تزریق کرتیکواستروئیدی بمنظور کاهش درد و ورم استفاده نمایند.

استفاده از کیسه های یخی برای مدت 10 دقیقه در هر دو ساعت درمانی موثر و ارزان جهت کاهش علائم و درد می باشد.

علاوه بر استفاده از داروهای ضد ورمی, کاهش تنش از روی منطقه متاثر توسط بیمار از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد وگرنه درمان بصورت یک ماسک عمل می کند در صورتی که شرایط در حال بدتر شدن می باشد. فرد آسیب دیده باید از هرگونه فعالیت زیاد برای مدت 2 هفته بمنظور التیام بافت جلوگیری کند. اگر استراحت مطلق امکان پذیر نباشد استفاده از ساپورتهای آرنج (ارنج بند) جهت کاهش تنش در ناحیه متاثر از درد در حالیکه به فرد اجازه فعالیت می دهد می تواند مفید باشد.

زمانیکه درد شدید آرنج فروکش کرد, درمان توانبخشی بوسیله فیزیوتراپ متخصص جهت درمان و جلوگیری از اتفاق مجدد آسیب دیدگی مفید می باشد. معمولا در این بخش تمرینات بدنسازی ملایم با استفاده از کشهای بدنسازی (کش پیلاتس) مناسب می باشد.

پیشگیری از آسیب آرنج گلف باز

این آسیب دیدگی معمولا از طریق فرایندهای گریپینگ (گرفتن اجسام) ایجاد می شود که یا بصورت خیلی سخت صورت می گیرد یا بصورت طولانی مدت صورت می گیرد. ابعاد تجهیزاتی که فعالیت گریپینگ را انجام می دهید مانند چکش, راکت تنیس و غیره باید متناسب با ابعاد شما باشند. اگر هرگونه فعالیت گریپینگ را برای اول انجام می دهید بهتر است تا زمانهای استراحتی بین آن در نظر گرفته شود.

برای افرادی که سابقه ابتلا به این جراحت را دارند نیز استفاده از ساپورتهای آرنج جهت کاهش تنش از منطقه متاثر مفید می باشد.