علائم درد گردن و سفتی که باعث کاهش حرکت گردن می شود می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد, مانند پرولاپس دیسک, مشکل مفصل فاست, شکستگی کردن و یا سایر مشکلات گردن. خشک شدن یا سفتی گردن یک آسیب کاملا متداول گردن می باشد که در نتیجه موقعیتهای مختلف گردن حاصل می شود.

سفتی گردن در نتیجه اسپاسم عضلانی در عضلات گردن ایجاد می شود. این اسپاسم عضلانی می تواند منجر به درد گردن بهمراه سایر مشکلات مربوط به گردن شود. در اطفال سفتی گردن به نام تورتیکولی عضلانی مادرزادی که بصورت یک اختلال مادرزادی می باشد نامیده می شود. در بزرگسالان, اسپاسم عضلانی در گردن موجب سفتی گردن می شود که یک مکانیزم محافظتی می باشد که یک مشکل ثانوی از یک مشکل گردنی می باشد. این امر به تورتیکولیس حاد (Acute Torticollis) یا خشگی گردن ارجاع داده می شود.

علائم و نشانه های سفتی گردن

در بیشتر موارد خشکی گردن, فرد آسیب دیده با گردن سفت دردناک از خواب برمی خیزد, اگرچه ممکن است گردن در نتیجه یک حرکت ناگهانی نیز قفل شود. گردن در یک طرف قرار خواهد گرفت و حرکت گردن خیلی دردناک می باشد. تلاش برای حرکت گردن باعث درد بیشتر گردن می شود. در بعضی موارد, درد ممکن است به بالا و پایین گردن و به شانه ها سرایت کند. همچنین در عضلات گردن ممکن است اسپاسم عضلانی دردناکی وجود داشته باشد.

درمان سفتی گردن

بدلیل اینکه علت تورتیکولیس حاد هنوز بطور مطمئن شناخته نشده است, محتمل شمردن دیسک گردن و انحطاط گردن ضروری می باشد. برای این منظور بهتر است که به پزشک مراجعه گردد و در صورت لزوم به متخصص رجوع شود. در صورتی که پس از معاینات بوسیله تصاویر اشعه ایکس و یا اسکن م آر آی عدم بروز عارضه دیگری تایید گردید, درمان سفتی با متخصص فیزیوتراپی قابل ارجاع می باشد.

هیچ گونه درمانی, مخصوصا درمان فیزیوتراپی با دست, بدون تشخیص دقیق علت سفتی گردن مجاز نمی باشد. مواردی گزارش شده که با فیزیوتراپی دست در اثر عدم تشخیص صحیح منتج به فلج فرد آسیب دیده شده است.

ماساژ ملایم بوسیله متخصص فیزیوتراپی یک روش درمان موثر برای سفتی گردن می باشد. این امر شامل حرکت دادن هر مهره گردنی توسط فیزیوتراپ جهت شل کردن آن و افزایش رنج حرکتی آن می باشد. روش موثر دیگر استفاده از کیسه های آب گرم که موجب ریلکس شدن عضلات می شود مفید می باشد و همچنین حرکات ملایم کششی جهت کاهش اسپاسم عضلانی مفید می باشد.

پیشگیری از سفتی گردن

 در مورد موارد مادر زادی که کار خاصی در حال حاضر نمی توان انجام داد. در موارد تورتیکولیس حاد پوسچر مناسب مخصوصا نگهداری گردن در موقعیت ساپورت شده باعث پیشگیری از سفتی گردن می شود. این بدان دلیل می باشد که سفتی گردن و اسپاسم عضلانی در نتیجه مشکلات درونی گردن ایجاد می شود. پوسچر مناسب مانع از بروز این مشکلات مانند آرتروز گردن و مشکلات دیسک می شود. در افرادی که سابقه گردنی داشته اند, دراز کشیدن بر روی تخته خواب موجب درد و اسپاسم عضلانی گردن می شود. استفاده از بالشتهای گردنی مناسب برای این افراد مناسب می باشد.